Logopedická péče
Mateřské školy jsou celkově vhodným prostředím pro rozvoj řeči. Dítě prostřednictvím komunikace navazuje kontakt s dospělými i vrstevníky a učí se řešit nové situace.
Cílem logopedické intervence v naší školce je rozvoj komunikace ve všech jejích podobách s přihlédnutím ke konkrétním potřebám dětí. U dětí podporujeme rozvoj komunikačních dovedností zahrnující péči jak skupinovou, tak individuální s využitím různých metod.
Kolektivní intervence dětem hravou a zábavnou formou umožňuje překonávat jejich řečové obtíže, rozvíjet jejich schopnosti a celou jejich osobnost. Je vykonávána denně a prolíná celým výchovně-vzdělávacím procesem.
V rámci kolektivní činnosti aktivita rozvíjí:
- zrakovou a sluchovou percepci, paměť a diferenciaci;
- prostorovou a časoprostorovou orientaci;
- rytmické cítění, rytmizaci pohybového i mluvního projevu;
- hygienu mluvidel;
- sociální dovednosti;
- slovní zásobu.
Dovednosti jsou procvičovány formou nejrůznějších didaktických her a cvičení ve skupině dětí v rámci třídy.
Logopedická prevence však nenahrazuje péči klinického logopeda, který s dítětem individuálně vyvozuje hlásky.
Jak se „učit mluvit“ v domácím prostředí?
Je dobré vymezit si každý den čas, kdy se budeme dítěti aktivně věnovat. Nemusí to být dlouhý časový úsek, lepší je činnost rozdělit do několika kratších bloků (po pěti, deseti minutách).
Velmi důležitá je komunikace očí, oční kontakt – sedněme si do úrovně dítěte, nedívejme se na něj shora.
Odstraňme všechno, co nás může v době učení (práce, komunikace, hry) rušit. Je důležité vypnout televizi, rádio, dát z dosahu ostatní hračky, používejte pouze pomůcky určené ke konkrétní činnosti.
Pokud je dítě unavené nebo ho učení nebaví, přestaňme. Je lepší vyčkat, až se dítě bude opět soustředit na práci.
Stručný popis vývoje artikulace v závislosti na věku dítěte:
Věk |
Rozvoj slovní zásoby |
Vývoj výslovnosti |
do 1 roku |
Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší. |
M B P |
do 2,5 let |
Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá "co je to", rozlišuje svou slovní zásobu. |
K G H CH V F |
do 3,5 let |
Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se "proč", rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit verbální (slovní) paměť. |
Zvládá |
do 4,5 let |
Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již chápe děj a umí ho vyprávět. |
Ň Ď Ť |
do 6,5 let |
Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. |
C S Z R Ř |
Dle této tabulky je možno odhadnout vhodný věk dítěte pro úpravu patřičné hlásky a tím i vhodnou dobu pro návštěvu logopedické ambulance.