Dopolední vzdělávání dětí probíhá převážně v prostředí lesoparku Cibulka, stolové hory Vidoule nebo na naší zahrádce.
Dlouhodobým pobytem v přírodě mohou děti procítit sounáležitost s celým světem - lidé, zvířata, rostliny - všichni na celém světě dýcháme stejný vzduch, máme společné Slunce, Měsíc, hvězdy, potřebujeme potravu a vodu.
Zároveň mohou prožívat sebe sama jako nedílnou součást celku - každý z nás je na světě důležitý, každý z nás může dělat pro svět mnoho dobrého - péčí o sebe, o své věci, o své okolí. Probouzí se zodpovědnost ke světu, která se projeví v pozdějších letech.
Maximální kapacita skupiny je 16 dětí, které jsou doprovázeny 2 průvodkyněmi.
R Y T M U S D N E
8:00 |
8:45 |
ranní příchody, pravidelné pracovní a umělecké činnosti, volná hra, úklid |
8:45 |
12:00 |
odchod do lesa, ranní kruh (hudebně taneční hry), hygiena, svačina, pravidelné pracovní a umělecké činnosti, volná hra, prstové hry, hygiena; |
12:00 |
12.45 |
denní pohádka, oběd, hygiena; |
12.45 | odchody domů; | |
12:45 |
15.00 |
příprava na odpočinek v jurtě, odpočinek, převlékání, úklid jurty; |
15:00 |
15:30 |
svačina, hygiena |
15:30 |
16:45 |
volná hra, odpolední činnosti |
R Y T M U S T Ý D N E ... Co a jak děláme ...
Pondělí - barevné tvoření (práce s barvou)
Vden Luny sbíráme různé rostliny a plodiny - experimentujeme a objevujeme krásu přírodních barviv; barvíme tkaniny - např. jsme si vyrobili (nastříhali, nabarvili) indiánská ponča na masopust;
Malujeme do vlhkého podkladu akvarelovými barvami z přírodních barviv - naše obrazy jsou jako ze sna - jemné a krásné.
Úterý - rukodělné a řemeslné tvoření
V den Marsu tvoříme z všemožných přírodních materiálů:
- pracujeme s náčiním a nářadím: jehla, filcovací jehla, nůžky, kladivo, brusný papír, pilka, pilník, kleště;
- přírodní plody - vyrábíme korále, řetězy, zvířátka, skřítky a víly;
- ovčí rouno – zpracováváme mokrou i suchou technikou;
- filc – šijeme skřítky, taštičky, vánoční ozdoby;
- papír – trháme, stříháme, vystřihujeme, lepíme... mozaiky z voskového a hedvábného papíru, ozdoby a průsvity na okna, skládané a lepené řetězy;
- dřevo – řežeme, brousíme... vyrábíme ohrádky pro zvířátka, knoflíky na tkané taštičky, ozvučná dřívka.
Středa - modelování (práce s hmotou)
- modelujeme - včelím voskem nebo zahradní, lesní či potoční hlínou;
- v přírodě pozorujeme, jak a kým je tvořena a modelována krajina v našem okolí (pole, louka, les, skály, obytná čtvrť i výhled na Prahu);
- pozorujeme, jak potok modeluje břeh.
- Vnímáme, jak vše souvisí se vším a vše je na všem "nějak" zavislé ...
Čtvrtek - zahradničení a práce s potravinou
- sázíme, přesazujeme, zaléváme;
- sbíráme plody, trháme bylinky;
- pozorujeme rytmus přírody a souvislosti s ním spojené;
- Vnímáme, že jsme součástí přírody, světa, vesmíru ...
- poznáváme, krájíme a ochutnáváme různé druhy zeleniny, bylinky a koření;
- meleme obilná zrnka, zaděláváme těsto na kváskový chléb;
- klademe si otázky a hledáme na ně odpovědi: Co rádi jíme? Co rádi pijeme? Co potřebujeme jíst a pít, abychom byli zdraví? Je vše, co vypadá lákavě, pro nás taky dobré?
Pátek - práce s prostorem, okolním prostředím a jeho poznávání
Venušin den je ve znamení společného zevrubného úklidu v jurtě, domečku a v našem areálu.
- čistíme podložky na malování, vyčesáváme kožešiny, zametáme ... ;
- klademe si otázky, hledáme odpovědi: Čím můžeme přispět, aby byl svět okolo nás krásný? Jak se stane, že je v lese spousta odpadků? Na některé otázky se však špatně hledá odpověď...